ІНКЛЮЗІЯ (від англ.inclusion-включення) - це процес реального залучення осіб з особливими потребами до активного суспільного життя.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА - це система освітніх послуг,що грунтуються на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання,що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА БАЗУЄТЬСЯ НА ТАКИХ ПРИНЦИПАХ:
- Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- Кожна людина здатна відчувати і думати;
-Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- Адаптація системи до потреб дитини, а не навпаки;
- Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
-Всі люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- Задоволення індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
-Визнання спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність створення суспільством відповідно до цього умов;
- Залучення батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших вчителів своїх дітей;
- Командний підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів, батьків та спеціалістів;
- Складність завдань повинна відповідати здібностям дитини;
-Рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти кожною дитиною;
- Подолання потенційних бар’єрів навчання.
Основна мета ЗДО:
Інтеграція (соціалізація , адаптація та корекція) дітей з особливостями розвитку в звичайному соціумі;
Завдяки спілкуванню з однолітками у дитини із ООП формується модель здорового повноцінного життя;
Створення умови для соціальної адаптації та найбільш повного розкриття свого потенціалу.
Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти
1. Конвенція ООН «Про права інвалідів»
2. Конституція України
3. Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»
4. Постанова КМУ «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 15.08.2011 №872
5. Постанова КМУ від 12.03.2003 №305 «Про затвердження Положення про дошкільний навальний заклад» (із змінами)
6. Лист МОНмолодьспорт № 1/9-1 від 02.01.13 року «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»
8. Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами від 08.08.13 № 1/9-539 МОН України
9. Інструктивно-методичний лист МОН України «Організація інклюзивного навчання у загальноосвівтніх навчальних закладах» від 18.05.2012 №1/9-384
10. Методичний лист МОН України «Психологічний і соціальний супровід дітей з особлвиими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання»
11. Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо орагнізації діяльності інклюзивних групп у дошкільних навчальних закладах».
12.Наказ МОН України від 01.10.2010 №912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання»
13. Наказ Мон Украхїни від 23.07.2013 №1034 Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року.
14. Наказ МОН України від 14.06.2013 №768 «Про затвердження плану заходів, щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів».
15. Наказ МОН України від 04.06.2013 №680 «Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних конкультацій»
16. Наказ МОН України від 06.02.2015 №104/52 «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп в дошкільних навчальних закладах»
Що таке інклюзія...Пам"ятка для батьків
Останнім часом в освітньому просторі все частіше можна почути таке словосполучення, як «інклюзивна освіта», або «інклюзивне навчання».
Інклюзія— процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія — це процес реального включення осіб зособливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання– це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Заклади інклюзивного типу працюють з усіма дітьми, незалежно від рівня їх фізичного розвитку, расової приналежності та інших чинників. Тому думка про те, що в них все пристосоване (форми та методи навчання і виховання, обладнання, тощо) лише для «особливих» діток є помилковою. Такі заклади в однаковій мірі приділяють увагу всім вихованцям. Вони створюють найбільш сприятливі умови для оволодіння дітьми навичками колективної праці і самообслуговування, розвитку та навчання, вчать співчуттю і толерантному відношенню до всіх. Завдяки інклюзії у дітей, що мають різні обмеження, формується та розвивається почуття, що вони такі ж як всі, нічим не відрізняються від свої здорових однолітків. А здорові діти навчаються сприймати своїх «особливих» друзів звичайними, намагаються налагоджувати з ними приятельські стосунки.
Інклюзивне навчання означає, що всі діти можуть навчатися в дитячих садочках, школах за місцем проживання, в групах, загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі діти без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
-Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
-Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
-Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
-Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
-Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
-Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
-Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
-Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
-Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
-Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
-Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
-У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті
для інших дітей:
-Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
-Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
-Діти вчаться співробітництву.
-Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим
для педагогів та фахівців:
-Педагоги оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
-Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Коментарi